برترينها: هفته گذشته مديرعامل گروه خودروسازي سايپا خبر از آغاز پروژه توليد اولين خودروي شاسي بلند آفرودي كشور با نشان ايراني داد و اعلام كرد كه در راستاي تداوم بخشي به برنامههاي تحول گرايانه گروه خودروسازي سايپا، قرار است كه محصول جديد گروه خودروسازي سايپا سال آينده به توليد انبوه رسيده و در دسترس مشتريان قرار گيرد.
اما با اين حال آيا واقعا شاسي بلند جديد سايپا يك خودروي كاملا ايراني است و ميخواهد تحولي بزرگ در بازار خودروي كشور ايجاد كند يا كپي كاري ديگر از خودروهاي چيني است كه با كمي تغييرات قرار است به نام يك خودروي شاسي بلند ايراني به بازار عرضه شود؟
فوداي لندفورت، شاسيبلند جديد سايپا
حقيقت اين است كه خودروي شاسي بلند جديد سايپا كه مديرعامل اين گروه خودروسازي بر روي آن مانور بسيار زيادي داده است، در واقع برگرفته از يك خودروي شاسي بلند چيني خواهد بود كه حتي اسم آن هم تا به حال به گوشتان نخورده است، ولي ميتوان اميدوار بود كه با تغييرات اختصاصي سايپا توسعه پيدا كرده و به بازار عرضه شود.
اينطور كه مديرعامل گروه خودروسازي سايپا ميگويد، خودروي شاسي بلند جديد آنان با يك برند ايراني و همچنين ويژگيهاي منحصر به فردي همچون سيستم انتقال قدرت چهارچرخ محرك و شاسي مستقل راه اندازي خواهد شد كه ميتوان به عنوان يك خودروي شاسي بلند آفرودي بر روي آن حساب باز كرد.
در طراحي ظاهري، محصول جديد سايپا برگرفته از يك خودروي شاسي بلند چيني به نام فوداي لندفورت است و ساخته شركتي به نام گوانگ دونگ فوداي خواهد بود كه قطعا اسمي از آن به گوشتان نخورده است، اما حالا محصول اين شركت گمنام به كشور آورده شده تا با اعمال تغييراتي بر روي آن تبديل به يك خودروي شاسي بلند آفرودي چهارچرخ محرك شود و در قالب يك برند ايراني تحت عنوان تيوان از سوي زامياد توليد و به بازار عرضه شود.
باتوجه به عكسي كه روز گذشته از سوي سايپا ارائه شد، فاكتورهاي طراحي آن را با خودروي شاسي بلند چيني لندفورت تطبيق داديم و جالب اينجاست كه به يك نتيجه واحد رسيديم و هر دو خودرو در طراحي ظاهري خود دقيقا شبيه يكديگر هستند و بايد ديد كه شركت سايپا براي بخش فني اين خودرو چه خوابي ديده است و آيا به خوبي ميتواند اين خودروي شاسي بلند را به يك خودروي چهارچرخ محرك آفرودي تبديل كند يا خير!.
مشخصات فني فوداي لندفورت
طبيعتا سايپا پيشرانه مستقل و قدرتمندي براي اين خودروي شاسي بلند نخواهد داشت و از همان گزينههايي كه بر روي لندفورت چيني وجود دازد استفاده خواهد كرد. در اين خصوص شاسي بلند لندفورت سه پيشرانه مختلف دارد كه يكي از آنان ديزلي بوده و بعيد ميدانيم كه راهي بازار كشور شود و همچنين دو پيشرانه بنزيني كه يكي از آنان داراي حجم ۲ ليتري و ديگري داراي حجم ۲.۴ ليتري خواهد بود.
در اين بين پيشرانه ۲.۴ ليتري هواي مورد نياز خود را به صورت تنفس طبيعي دريافت ميكند و همين موضوع باعث شده تا خروجي قدرت كمتري در مقايسه با پيشرانه ۲ ليتري آن داشته باشد كه به پرخورانهاي توربوشارژر مجهز شده است.
از آنجايي كه شركتهاي خودروساز داخلي پيشرانههاي توربوشارژر را براي توليد خودروهاي مونتاژي ترجيح ميدهد، بايد گفت كه اين خودروي شاسي بلند هم با پيشرانه ۲ ليتري توربوشارژر خود روانه بازار كشور خواهد شد.
ديگر تجهيزات و امكانات فوداي لندفورت
البته هنوز اطلاعات دقيقي از اين خودروي شاسي بلند ارائه نشده است و شركت خودروسازي سايپا وعده داده طي روزهاي آينده جزييات بيشتري از اين خودروي شاسي بلند خود ارائه خواهد كرد، اما تقريبا مطمئن هستيم كه خودروي شاسي بلند مذكور با پيشرانه توربوشارژر ۲ ليتري پا به خيابانهاي كشور خواهد گذاشت
اين خودرو به طور استاندارد نيروي خود را تنها به چرخهاي جلو ارسال ميكند، اما سايپا همانطور كه وعده داده است اين خودروي شاسي بلند را به همراه يك سيستم انتقال قدرت چهار چرخ محرك راه اندازي خواهد كرد كه توانايي اين خودرو در مسيرهاي آفرودي را به شدت افزايش خواهد داد.
اين خودرو با مجهز شدن به سيستم انتقال قدرت چهارچرخ محرك، چيزي از يوازهاي روسي در بازار كشور كم نخواهد داشت و از آنجايي كه اين خودرو با آپشنهاي بيشتري هم در دسترس مشتريان قرار ميگيرد، اين انتظار وجود دارد كه قيمت گذاري اين خودروي شاسي بلند بيشتر از ۵۰۰ تا ۵۵۰ ميليون تومان باشد كه همين محدوده قيمتي بخش زيادي از تقاضاي جامعه را حذف خواهد كرد.
شاسي بلند مذكور احتمالا در ايران با امكاناتي نظير سانروف برقي، چهار كيسه هواي ايمني، سيستمهاي ABS و EBD، چراغهاي هالوژن جلو، آينههاي تاشو مجهز به گرمكن، صندلي ۶ حالته دستي و يا برقي قابل سفارش، نمايشگر ۸ اينچي لمسي مجهز به سيستم صوتي ۸ بلندگو، استارت دكمه اي، دوربين ديد عقب، راهياب ماهوارهاي و برخي امكانات ديگر عرضه خواهد شد كه پس از معرفي رسمي توسط سايپا، ميتوانيم به جزييات بيشتر آن دسترسي داشته باشيم.
در كشور چين خودروي شاسي بلند لندفورت بسته به نياز مشتريان در دو نسخه ۵ سرنشين و ۷ سرنشين عرضه ميشود و هر نسخهاي خريداري كنيد، يك گيربكس دستي نصيبتان خواهد شد و اين انتظار هم ميرود كه شركت خودروسازي سايپا نيز شاسي بلند آفرودي مورد انتظار خود را با وجود پيشرفت سيستم انتقال قدرت با يك گيربكس دستي به كاربران عرضه كند، مگر اينكه هنگام معرفي رسمي اين خودرو شاهد عرضه يك گيربكس اتوماتيك هم به مشتريان باشيم.
در پايان هرچه است، شاسي بلند افرودي جديد سايپا كه مديرعامل اين شركت به عنوان يك دستاورد بسيار بزرگ و مهم براي گروه خودروسازي سايپا از آن ياد ميكند، كاملا يك خودروي بومي نيست و تنها يك خودروي چيني گمنام است كه حالا پيشرفتهايي در بخش انتقال قدرت و يا شاسي مستقل آن صورت گرفته است تا قابليت استفاده در مسيرهاي آفرودي را داشته باشد و باتوجه به شرايط كنوني بازار و همچنين برچسب چهار چرخ محركي كه بر روي آن زده ميشود، بعيد ميدانيم كه اين شاسي بلند آفرودي با يك قيمت اقتصادي به بازار عرضه شده و در دسترس مشتريان قرار گيرد.
|